99 atrybutów Rzeczywistości to tak zwane boskie imiona, w tradycji islamskiej Asma’ullah al-ḥusnā – piękne imiona Boga, którymi Mahomet zwracał się do niego podczas modlitwy. W sufizmie symbolizują one stacje i stany na duchowej ścieżce, aspekty rzeczywistości, które należy poddać refleksji, a następnie urzeczywistnić w życiu codziennym by osiągnąć pełnię człowieczeństwa lub jakby powiedział Ibn Arabi by stać się al-Insān al-Kāmil, Człowiekiem Doskonałym, dosłownie – Osobą Kompletną.
Na poziomie mistycznym to powrót do pierwotnej jedności i świadome doświadczanie boskiej istoty, na poziomie psychologicznym to bycie sobą w każdej sytuacji, czyli wyjście poza reaktywność warunkowaną karą lub nagrodą. Jest to stan świadomości po osiągnięciu, którego wychodzimy poza przywiązanie do ciała, myśli, emocji, czy ról społecznych, gdy przestajemy identyfikować się z tym co jest poza nami. To stan, w którym nasza nafs (ego) jest przezwyciężona, tak jak w wierszu Saczala Sarmasta, który przytaczam w przekładzie z urdu Macieja Wieloboba:
Jestem kim jestem
Ktokolwiek, cokolwiek o mnie mówi
Jestem kim jestem
Gdy ktoś, chcąc mnie rozzłościć, mówi mi, że
jestem z wyglądu człowiekiem, a w rzeczywistości szatanem
Ktokolwiek powie coś pełnego szacunku lub nieczułego,
nadal jestem kim jestem
Gdy ktoś powie, że mam krew na rękach lub chwali moją religijność
Mój mistrz Abdul Haq mówi: „Jestem kim jestem”
Gdy ktoś nazwie mnie religijnym lub heretykiem czy analfabetą
Gdy ktoś powie, że jestem szczególną osobą lub zwykłym człowiekiem
Jestem kim jestem
Ktokolwiek cokolwiek o mnie mówi
Jestem kim jestem
99 boskich imion
Poniższa tabela zawiera transliterację z alfabetu arabskiego, znaczenie atrybutu w tradycji sufickiej oraz najpopularniejsze tłumaczenie imion wśród polskich muzułmanów. Więcej o meandrach tłumaczeń terminologii mistycznej z języka arabskiego dowiecie się z 2. odcinka mojego podcastu Piracka utopia, który poświęcony jest wstępnym zagadnieniom związanym z sufizmem.
# | Imię | Znaczenie | Tłumaczenie |
---|---|---|---|
1 | ar-Raḥmān | bezwarunkowa miłująca dobroć, będąca esencją boskiej natury | Miłosierny |
2 | ar-Raḥīm | miłująca dobroć „za coś” i współczucie | Litościwy |
3 | al-Malik | władza nad nafs (niższym ja) | Król |
4 | al-Quddūs | czystość, wolność od podziałów | Najświętszy |
5 | as-Salām | spokój wewnętrzny | Pokój |
6 | al-Mu’min | wolność od lęku | Wierny |
7 | al-Muhajmin | poczucie bezpieczeństwa dzięki troskliwej boskiej Obecności | Obrońca |
8 | al-‘Azīz | dostęp do źródła siły i mocy | Wszechmocny |
9 | al-Dżabbār | naprawa, przywrócenie do należytego funkcjonowania | Niepokonany |
10 | al-Mutakabbir | prawdziwa wielkość | Przewyższający |
11 | al-Khāliq | źródło nieustającej kreacji w zgodzie z boską wolą, siła wyobraźni | Stwórca |
12 | al-Bāri’ | tworzenie się integralności i moc potencjału | Twórca |
13 | al-Musawwir | droga podążania za skłonnościami naszego serca | Kształtujący wszystko |
14 | al-Ghaffār | moc wielokrotnego przebaczania | Wybaczający |
15 | al-Qahhār | dominacja serca i obezwładnienie nafs miłością | Podporządkowujący sobie wszystko |
16 | al-Łahhāb | deszcz błogosławieństw i boska inspiracja do działania | Obdarowujący |
17 | Ar-Razzāq | odżywienie ciała, serca i ducha | Zaopatrujący |
18 | al-Fattāh | usunięcie przeszkód i otwarcie serca | Otwierający |
19 | al-‘Alīm | wiedza, co rodzi się w sercu i sumieniu | Wszechwiedzący |
20 | al-Qābid | skurcz serca | Ograniczający |
21 | al-Bāsit | rozkurcz serca | Rozwijający |
22 | al-Khāfid | to, co sprawia, że nabywamy pokory | Poniżający |
23 | Ar-Rāfi’ | to, co podnosi na duchu | Wywyższający |
24 | al-Mu’izz | chwała | Zaszczycający |
25 | al-Mudhill | (pozorne) upokorzenie | Upokarzający |
26 | As-Samī’ | słuchanie sercem | Wszystko słyszący |
27 | al-Basīr | patrzenie oczami upojonego miłością | Wszystko widzący |
28 | al-Hakam | wnikliwy osąd | Sędzia |
29 | al-‘Adl | sprawiedliwość, płynąca z serca | Sprawiedliwy |
30 | al-Latīf | subtelna miłość, która pozwala odkryć tajemnicę życia | Życzliwy |
31 | al-Khabīr | wewnętrzna wiedza i świadomość | Wszystkiego świadomy |
32 | al-Halīm | gniew rozpuszczony przez spokój i cierpliwość czułej, delikatnej miłości | Pobłażliwy |
33 | al-‘Azīm | godność | Nieskończony |
34 | al-Ghafūr | przebaczenie, które obejmuje wszystko | Przebaczający wszystko |
35 | Asz-Szakūr | siła wdzięczności | Łaskawy |
36 | al-‘Alī(j) | wzniosłość transcendencji | Najwyższy |
37 | al-Kabīr | esencja boskiej wielkości | Wielki |
38 | al-Hafīz | boska obecność, który pamięta i chroni | Ochraniający |
39 | al-Muqīt | oddech, który odżywia ducha | Żywiciel |
40 | al-Hasīb | odpowiedzialność i samorozliczenie | Oceniający |
41 | al-Dżalīl | urzeczywistnienie boskiego majestatu | Majestatyczny |
42 | al-Karīm | szczodrość serca pełnego miłości | Hojny |
43 | Ar-Raqīb | uważność najgłębszej świadomości | Czujny |
44 | al-Mudżīb | Bóg, który odpowiada na nasze modlitwy | Odpowiadający |
45 | al-Łāsi’ | bezmiar oceanu boskiej tolerancji | Wszechogarniający |
46 | al-Hakīm | uzdrawiająca mądrość | Mądry |
47 | al-Ładūd | miłość pełna czułości | Kochający |
48 | al-Madżīd | zachwyt majestatem i obfitością miłującej, szczodrej boskiej obecności | Pan wszelkiej chwały |
49 | al-Bā’ith | śmierć przed śmiercią i zmartwychwstanie | Wskrzeszający |
50 | Asz-Szahīd | kontemplacja boskiej wizji | Świadek |
51 | al-Haqq | Prawda / Rzeczywistość | Prawdziwy |
52 | al-Łakīl | zaufanie do Ukochanego, któremu możemy powierzyć nasze sprawy | Niezawodny |
53 | al-Qałīj | niewyczerpywalna siła | Mocny |
54 | al-Matīn | siła stanowczości i niezłomności | Opoka |
55 | al-Łalīj | przyjaźń i ochrona | Obrońca |
56 | al-Hamīd | chwała boskiego piękna | Godny wszelkiej chwały |
57 | al-Muhsī | samorozliczenie | Ten, który wszystko policzył |
58 | al-Mubdi’ | stwarzanie | Stworzyciel |
59 | al-Mu’īd | reintegracja | Przywracający |
60 | al-Muhjī | ten, który daje życie | Dawca życia |
61 | al-Mumīt | ten, który daje śmierć | Sprowadzający Śmierć |
62 | al-Hajj | wieczna esencja życia | Wiecznie żywy |
63 | al-Qajjum | samoistność i metafizyczna niezależność | Samoistny |
64 | al-Łādżid | ten, który znajduje | Wszystko posiadający |
65 | al-Mādżid | chwała boskich czynów i atrybutów | Wspaniały |
66 | al-Łāhid | jedność w różnorodności | Niepodzielny |
67 | al-Ahad | absolutna jedność | Jedyny |
68 | as-Samad | schronienie u tego, który zaspokaja wszystkie potrzeby | Samowystarczalny |
69 | al-Qādir | boska wszechmoc | Potężny |
70 | al-Muqtadir | nieograniczone możliwości na naszej indywidualnej ścieżce | Decydujący o wszystkim |
71 | al-Muqaddim | ten, który przyspiesza | Przyspieszający |
72 | al-Mu’akhkhir | ten, który opóźnia | Opóźniający |
73 | al-Ałłal | pierwszy | Pierwszy |
74 | al-Ākhir | ostatni | Ostatni |
75 | az-Zāhir | zauważanie tego, co niezauważalne | Jawny |
76 | al-Bātin | zauważanie tego, co niezauważalne | Ukryty |
77 | al-Łālī | przyjaźń i ochrona | Patron |
78 | al-Muta’āli | supremacja Miłości, co wykracza poza wszelkie wyobrażenia, ideały i koncepcje | Wywyższony |
79 | al-Barr | dobroć płynącą z głębokiej miłości | Praworządny |
80 | at-Tałłāb | od skruchy do powrotu do Boga | Opanowany |
81 | al-Muntaqim | moc naturalnych konsekwencji | Mściciel |
82 | al-‘Afūł | przebaczenie, które zaciera „przewinienia” | Wymazujący grzechy |
83 | ar-Ra’ūf | głębia łagodności boskiej miłującej dobroci | Współczujący |
84 | Mālik ul-Mulk | władza wewnętrznej świadomości nad nafs, sercem i duchem | Król królów |
85 | Dhūl-Dżalāli Łal-Ikrām | harmonia dżelal, dżemal i kemal | Chwalebnie Hojny |
86 | al-Muqsit | boska sprawiedliwość | Wynagradzający |
87 | al-Dżāmi’ | uwolnienie od wszelkiego rozproszenia serca, umysłu i ducha | Jednoczący |
88 | al-Ghanīj | samowystarczalność | Samowystarczalny |
89 | al-Mughnī | dostęp do najgłębszego bogactwa | Wzbogacający |
90 | al-Māni’ | ochronna tarcza miłości, która nie pozwoli nas skrzywdzić | Powstrzymujący |
91 | ad-Dārr | kuszenie | Doświadczający |
92 | an-Nāfi’ | sprawdzenie | Dobrotliwy |
93 | an-Nūr | boskie światło | Światło |
94 | al-Hādī | przewodnictwo, wypływające z oświecenia boskim światłem | Przewodnik |
95 | al-Badī’ | powrót do początków procesu boskiego stworzenia i zanurzenie w bezczasowości | Niezrównany |
96 | al-Bāqī | esencja Boskiej Obecności, gdy „nic nie istnieje oprócz Boga, tylko Bóg istnieje” | Niezmienny |
97 | al-Łāris | odzyskanie naszego zapomnianego dziedzictwa | Spadkobierca |
98 | ar-Raszīd | niezawodne przewodnictwo, które bezbłędnie prowadzi | Nieomylny |
99 | as-Sabūr | cierpliwość (wytrwałość i wytrzymałość) kochającego | Cierpliwy |
Obszerne wyjaśnienie wewnętrznego znaczenia każdego z imion w tradycji sufickiej znajdziecie w książce Macieja Wieloboba 99 boskich imion. Kompletny przewodnik po mantrach sufich. Jest to jedyna tego typu pozycja w języku polskim i jedna z trzech w literaturze sufickiej w ogóle.
Wymowa imion
Materiały do nauki
Zestaw materiałów do pobrania dla osób, które chciałyby nauczyć się na pamięć 99 boskich imion.
Plansze z imionami podzielone na 9 modułów po 11 imion dla łatwiejszego uczenia się na pamięć oraz 9 plików dźwiękowych z wymową imion z każdego z modułów.
Sufickie mantry
W sufickiej praktyce medytacyjnej boskie imiona intonuje się w formie wokatywnej (w wołaczu), np. Ja Rahmano! Gdy medytujemy jeden wybrany atrybut wtedy mamy doczynienia z łazifą (od arabskiego wazifa – praca), jeżeli medytujemy nad istotą Absolutu wtedy mówimy o zikarze (arab. dhikr – wspominanie). Jeżeli praktykujemy w ciszy, intonując łazifę lub zikar w myślach w synchnronizacji z oddechem wtedy mówimy o fikarze (arab. fikr – rozmyślanie).
Nagrania sufickich mantr (łazif i zikarów) opartych na 99 imionach autorstwa Macieja Wieloboba – materiały uzupełniające do jego książki 99 boskich imion. Kompletny przewodnik po mantrach sufich.